Hyperventileren in de ochtenddrukte

Els kwam drie weken geleden voor het eerst bij mij omdat zij angstaanvallen kreeg bij drukte
in de trein en steeds meer last had van hyperventilatie. Steeds vaker vermeed zij de trein en
uiteindelijk besloot zij voortaan met de auto naar het werk te gaan. Maar was dit wel de
oplossing voor haar?

Els begint thuis al met de gedachte straks weer in een overvolle trein te moeten stappen.
Eerst moet zij haar dochter wegbrengen naar de kinderopvang en dan snel naar het station
fietsen om, vaak net op tijd, de trein te kunnen nemen naar Utrecht. Nét kunnen instappen,
en dan sta je als haringen in een ton te wachten tot de volgende stop. Of net níet kunnen
instappen, en dan moet je wachten op de volgende overvolle trein om je ‘in te vechten’.

“Ik krijg het benauwd, voel dat ik klam word en duizelig, mijn hartslag gaat omhoog en dan
word ik ook nog misselijk.”

Wat kan Els doen? Om haar heen staan mensen. Alle zitplaatsen zijn bezet. De meeste
forensen kunnen rustig zitten, met toch nog net voldoende ruimte, de ogen even sluiten en
hun rust pakken. Els niet. Zij moet nog twee haltes wachten voordat zij uit kan stappen. De
geur van al die mensen, parfummetjes, de benauwde ruimte die zij als klein mens inneemt,
aankijkend tegen de oksels van anderen… Het maakt de treinreis in de ochtendspits
onaangenaam voor haar. En daarmee ontstaat haar angst om te gaan spugen. Els is bang
zichzelf te verliezen. Ze begint te hyperventileren.

Wat is hyperventileren?
Je ademt te snel en te diep.

Waar krijg je last van?

  • Benauwdheid en duizeligheid
  • Pijn op de borst en hartkloppingen
  • Tintelingen en droge mond
  • Hoofdpijn en misselijkheid.

Hoe ontstaat het?

Ademhalen doen we vanzelf. We ademen zuurstof in en koolzuur uit. De ademhaling past zich aan bij wat we doen; we hebben een rustige ademhaling als we slapen en een snelle als we sporten.

Bij angst en spanning raakt de ademhaling van slag, vaak zonder dat we het zelf beseffen.

Ook overbelasting en oververmoeidheid kunnen een rol spelen.

Els heeft nog nooit therapie gehad. Ik kan meteen met mijn eigen aanpak aan de slag. Technisch leer ik haar minder diep en niet te snel te ademen. Maar ik ga ook op zoek naar de oorzaak van de hyperventilatie.

En die pak ik met coaching aan. Ik leer Els hoe zij over haar angsten heen kan komen. Maar ook hoe zij van haar spanningen af kan komen. Ik laat Els zien wat haar kwaliteiten zijn en hoe zij deze kan inzetten. Zo is zij al snel af van haar hyperventilatie. Door de persoonlijke ontwikkeling die Els heeft doorgemaakt, kan zij weer met de trein reizen, zonder problemen! Daarnaast gaat het ook op haar werk veel beter, doordat zij veel gemakkelijker communiceert met haar leidinggevende.

Vaak zie ik mensen met fysieke problemen die een mentale grondslag hebben. Wacht niet te lang om dit aan te pakken! Met eenvoudige handvatten kun je al veel bereiken.