De Vitale Organisatie

Marion Muller van VISA Vaart in Samenwerken en Marianne Wennink van Werk & Houding bundelen hun krachten voor Teamtrainingen in “De Vitale Organisatie”!

Direct naar trainingen

Dat de wereld van en rondom organisaties volop in beweging is, merken ook de mensen die er werken. En er blijven veranderingen komen waar zij zich aan moeten conformeren. Tijd om aan de slag te gaan: voor toekomstbestendige medewerkers en vitale teams met aandacht voor communicatie, samenwerking, leiderschap en teamontwikkeling.

Om te werken aan vitaliteit van organisaties kent De Vitale Organisatie verschillende op maat inzetbare programma’s en trainingen

De Vitale Organisatie met vitale mensen en teams

Albert Sonnevelt heeft in zijn boek ‘De Levenscode’ zes lagen van de vitaliteitspiramide uitgewerkt. Wat heb je als mens nodig in je leven om je energiek en vitaal te voelen? Je verwacht dat voeding en beweging op de eerste plaats staan. Dat is niet zo.

We hebben de theorie van Sonnevelt vertaald naar wat een organisatie en haar mensen nodig hebben in deze tijd van veranderingen, onzekerheid en soms ook onduidelijkheid. Je wilt als organisatie werken aan toekomstbestendigheid.

1.      De Bedoeling (zinvol werken)

Het eerste element is zinvol werken. We hebben het altijd over een stip op de horizon zetten. Maar praat eens met elkaar over ‘de bedoeling’ of ga samen op zoek naar het gemeenschappelijke belang. Dat kunnen zelfs meerdere stippen zijn! Medewerkers willen weten wat hun bijdrage is. Ze willen er toe doen.

2.      Sociaal netwerk: je collega’s

Ook collegialiteit en teamspirit zijn van vitaal belang voor een organisatie. Soms zijn de verschillen tussen collega’s groot en ontstaan er irritaties. Investeer eens in een manier om jezelf én elkaar goed te leren kennen. Een beproefd en praktisch instrument dat hiervoor ingezet kan worden is MBTI® (Myers-Briggs Type Indicator). Met dit persoonlijkheidsinstrument als stevige onderlegger kun je de relaties en communicatie tussen collega’s en daarmee teamprestaties snel verbeteren. Door nieuwe inzichten ontstaat openheid en respect voor elkaar. Hierdoor zijn mensen in staat een positieve bijdrage aan de (werk)sfeer op de afdeling en in de organisatie te leveren.

3.      Positief denken: klantgericht denken

Een ander element is positief denken: praten met elkaar in plaats van over elkaar. Als medewerkers leren minder te oordelen en elkaar leren aan te spreken ontstaat een open en eerlijke cultuur.

4.      Regelmatig herstellen: reflectiemomenten

Daarnaast zijn ook momenten van reflectie erg belangrijk. Neem regelmatig, bijvoorbeeld 1x per week, bewust tijd voor reflectie. Kijk alleen of met je team terug op wat je hebt gedaan en in hoeverre dat bijdraagt aan ‘de bedoeling’. Er ontstaan nieuwe inzichten om samen te werken en met elkaar stappen te zetten.

5.      Genoeg bewegen: meegaan in verandering

“Hoe laat ik mijn medewerkers meebewegen tijdens veranderingen?” is een veelgestelde vraag. Ook medewerkers zelf worstelen met deze vraag. Ze voelen zich onzeker en onstabiel door alle veranderingen. Ieder persoon heeft een andere manier om met veranderingen om te gaan. De een wil het liefst alles bij het oude laten, een ander verandert het liefst elke dag! Respect hebben voor wat ieder persoon nodig heeft, helpt. Hou rekening met de verschillen tussen mensen en ondervang dit door steeds het einddoel aan te geven én feitelijke informatie en details te verstrekken.

6.      Goede voeding: ondersteuning

Om te excelleren in het werk moeten mensen ‘gevoed’ worden. Met erkenning en het gevoel dat je ondersteund wordt in je ontwikkeling kom je tot betere prestaties. Door de onzekere tijden voelen medewerkers én leidinggevenden een toenemende druk om te presteren. Dat leidt vaak tot energieverlies. Persoonlijke of teamcoaching werkt als goede voeding.

Marianne Wennink